Saturday, June 14, 2008

Mata Silap atau Silap Mata

Dalam dunia realiti ini... banyak perkara yang dilihat bukan kerana sebab ingin menipu tetapi kita sendiri tertipu dek pandangan kita sendiri... fikir-fikirkan lah...

Hem..... cuba lihat imej di atas ni... apa yang anda lihat?... imej bergerak atau imej statik?...

6 comments:

syaz said...

ini namanya ilusi optik..

Ummu Zulqarnains said...

Hem... doktor syaz... ya... itu istilah perubatan kan?

akak selalu guna ilusi optik ini dalam kelas untuk mencabar pemikiran murid-murid....as a introduction to topic "Falacy" in critical thinking class....

Anonymous said...

Mata memang sering tertipu.....
Perasaan selalu menipu .....
Yang rugi.... yang tertipu....
Yang untung ....yang tidak menipu..
Jangan jadi sperti tipah tertipu...

apa daa aku merapu?!?!?!

Dunia Deen said...

salam.. kat otak kite ade satu titik buta(tempat nerve n blood vessel masuk mata).. titik buta ni takde reseptor cahaya..maknenye , penglihatan kita ni spttnye akan ade satu gap kecik pada satu sudut disbbkan titik buta ni..tp, perkara ni tak berlaku sbb otak kite yg fill gap tu.. ni lebih kurg mcm asas dlm ilusi optik gak la.. ade penglibatan otak dalam menafsir ape yg dilihat.. ade bnyk kajian pasal ni gak.. kesimpulannya.mata mungkin menipu!;)

Ummu Zulqarnains said...

Waw.... our future Doctor giving briliant comments. Bagus tu Pojie... selalu-selalulah.. praktis'kan ilmu yang dipelajari untuk dimanfaatkan kepada orang lain... Insya Allah...

bro din said...

esok nak kene pegi check mata nih...